Hovedfunn i «Blue Paper #15 – Illegal, Unreported and Unregulated Fishing and Associated Drivers»
Globalt rapporterte landinger av fisk har siden slutten av 1980-tallet vært på rundt 90 millioner tonn årlig. Forskere har imidlertid anslått at reell fangst har vært og er langt høyere, blant annet på grunn av et omfattende UUU-fiske som representerer milliardverdier årlig.
Uregistrert uttak av bestandene gjør det vanskelig å beregne og fastsette beskatningsnivåer som er bærekraftige over tid. Problemet har også sosiale og økonomiske konsekvenser. Reduserte bestander fører til økte kostnader og lavere inntekter for fiskere og høyere priser for konsumenter. Dette er et stort globalt problem i en verden med økt etterspørsel etter proteiner og et voksende sjømatkonsum. De som driver UUU-fiske, bruker blant annet følgende metoder for å nå sine mål:
- omlasting av fangst på havet til andre fiskefartøy og/eller transportskip
- bekvemmelighetsflagg
- landing av fangst i havner der det i liten grad er myndighetskontroll
- deaktivering av fartøyenes identifikasjons- og sporingssystemer
- kompliserte og uoversiktlige eierforhold til fartøyene
- falske dokumenter
- utnyttelse av og dårlige betingelser for mannskapene om bord
UUU-fisket skjer i stor grad offshore, men også kystfiskeriene er utsatt.
Drivere for UUU-fiske globalt
Med utgangspunkt i metodene som benyttes til UUU-fiske, kan det skisseres tre hovedårsaker til at slikt fiske foregår:
- svake forvaltningssystemer på nasjonalt, regionalt og internasjonalt nivå
- utsikter til høy økonomisk gevinst og lav risiko for å bli oppdaget
- sviktende håndheving på grunn av mangel på kontrollressurser, problemer med effektiv overvåking og utveksling av overvåkingsdata, samt store havområder som må dekkes
Forslag til tiltak
For å få bukt med UUU-fisket pekes det på tre hovedtiltak som retter seg direkte mot de viktigste driverne for denne atferden:
- Det må innføres åpenhet og deling av data angående fiskeriaktivitet. Dette gjelder sporingsdata fra fiskefartøy og sporing av fangst fra fartøy til marked, kombinert med opplysninger om hvilke fartøy som har godkjenning til å drive fiske og å transportere fisk fra omlastingsaktivitet
- Alle havnestater må ratifisere og gjennomføre FAOs avtale for havnestatskontroll ved landing av fisk fra utenlandske fartøy. Dette regimet kan hindre omsetning av ulovlig fanget fisk og fiskeprodukter
- Samarbeidet mellom myndigheter i ulike land og mellom myndigheter og næringsliv må styrkes, da UUU-fiske ofte ikke kjenner landegrenser
Relevans for norske forhold
Innledning
Samarbeid på tvers av landegrenser og etterlevelse av internasjonale avtaler fremheves i Blue Paper # 15 som svært viktig i kampen mot UUU-fiske. Norge har sluttet seg til alle relevante internasjonale avtaler på området, og vi har et nasjonalt regelverk og en forvaltning som imøtekommer de utfordringer og behov som det pekes på i rapporten. Sammenlignet med mange andre kystnasjoner har vi et velutviklet forvaltnings- og kontrollsystem. I internasjonal sammenheng er UUU-fiske gjerne assosiert med ulisensierte fartøy som ikke har fiskerettigheter i farvannene de opererer i. Dette er ikke en utfordring i norske farvann i dag. Flere av problemområdene rapporten peker på, er derfor lite relevante for norske forhold.
Til tross for et velutviklet forvaltningssystem har vi likevel utfordringer både på forvaltnings- og kontrollsiden som kan true bærekraften til fiskerier som Norge har et forvaltningsansvar for. Selv om disse utfordringene ikke er knyttet direkte til den internasjonale UUU-definisjonen, mener vi det er viktig å få frem at det også i velregulerte fiskerier kan være store utfordringer knyttet til overfiske.