Panelsamtale under forum for sameksistens 2026
Foto
Frida Enholm Husem
Artikkel -

Senter for hav og Arktis under Forum for sameksistens

Regjeringen samlet de norske havnæringene i Oslo.

Fremtidens løsninger og muligheter ligger til havs. Økt næringsaktivitet, av flere og nye næringer krever tidlig involvering og dialog for å finne gode helhetlige løsninger for alle. Det var felles budskap og enighet fra fiskeri og havministeren, energiministeren og Klima og miljøministeren. Med paralleller til havet og sameksistens som et fellesprosjekt, på linje med det pågående fotball-VM. 

Derfor er forum for sameksistens viktig for å samle havnæringene i bredt og utveksle erfaringer, behov og forslag til løsninger.   

Bilde
Vebjørn Jacobsen Melum og Marianne Sivertsen Næss med rapporten under Forum for sameksistens 2026
Vebjørn Jacobsen Melum og Fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss med rapporten Senter for hav og Arktis lanserte i April.

Forsvaret tilstede

Senter for hav og Arktis løftet frem i presentasjonen av sin rapport "Samarbeid i norske havnæringer – en status om sameksistens i det blå", viktigheten av å inkludere forsvaret inn i forumet for å finne gode løsninger. 

I år var Forsvarsdepartementet til stede og holdt to innlegg for å orientere om den nye sikkerhetspolitiske situasjonen i verden, og forsvaret sine økende behov for øvelser og aktivitet i tiden fremover. For å hensynta og tilrettelegge for best mulig sameksistens mellom økt forsvarsaktivitet og næringsvirksomhet i havet var det satt av 30 minutter til en panelsamtale for å utveksle erfaringer og behov fra næringens side.  

Panelsamtale om hvordan skape god sameksistens mellom forsvar og havnæringene

Vebjørn Jacobsen Melum fra senter for hav og Arktis hadde gleden av å moderere panelet hvor representanter fra Offshore Norge, Fiskebåt, Kystrederiene, Norsk sjøoffiserforbund og LO fikk dele sine erfaringer og praksiser som skaper god sameksistens og hvilke av disse som kan overføres til sameksistens mellom næringsliv og forsvar fremover. Essensen som går igjen, er behovet for å opprette kommunikasjonskanaler hvor det er tidlignok involvering og gjensidig tillitt og nysgjerrighet. Her er det mye å lære av prosessen fra arbeidet med dreiebok for havvind.  

Bilde
Panelsamtale under forum for sameksistens 2026
Vebjørn Jacobsen Melum fra senter for hav og Arktis modererte panelsamtalen om havnæringene sine erfaringer med sameksistens, og behov for god sameksistens under økt forsvarsaktivitet.

Innlegg om rapport

Vebjørn Jacobsen Melum ved Senter for hav og Arktis fikk avslutte forumet med siste innlegg om hovedfunnene fra rapporten. Hvor han løftet frem at generelt har vi høy tillit og samarbeider godt i havnæringene. Vi må arbeide klokt og helhetlig for å bevare og videreutvikle god sameksistens fremover. 

Bilde
Vebjørn Jacobsen Melum holder innlegg under Forum for sameksistens 2026
Vebjørn Jacobsen Melum holdt innlegg om hovedfunn fra rapporten "Samarbeid i norske havnæringer - en status om sameksistens i det blå" under forrige ukes forum for sameksistens i Oslo.

Rapporten trekker frem fire hovedområder som krever mer arbeid:  

1) Et felles kunnskapsgrunnlag bestående av både erfaringsbasert og forskningsbasert viten, som det enes om, og er tillitt til.  

2) Øke aktiviteten i tverrsektorielle møteplasser for å sikre tidlig dialog, og utveksling av kunnskap, erfaringer og planer. Spesielt viktig blir integrering av fremtidens klima i avgjørelser og planer for alle sektorer.  

3) Skal vi evne å imøtekomme lokale, nasjonale og internasjonale forpliktelser må en mer konkret og håndfast oppfølging av strategidokumenter til. Parallelt må departementenes krav være forenelige med hverandre på et lokalt nivå.  

4) Den nye sikkerhetspolitiske situasjonen stiller nye krav til sikkerhet og beredskap. La oss benytte oss av situasjonen til å finne løsninger, og øke samarbeidet på tvers så vi blir en felles front. Både kriser og fotball er samlende, la oss bruke muligheten vi har nå til å skape levende robuste kystsamfunn. Det skaper trygghet.  

Bilde
Vebjørn Jacobsen Melum og Marianne Sivertsen Næss spiller på lag under Forum for sameksistens 2026
Vebjørn Jacobsen Melum og Fiskeri og havminister Marianne Sivertsen Næss spiller på lag.