Senter for hav og Arktis under Forum for sameksistens
Fremtidens løsninger og muligheter ligger til havs. Økt næringsaktivitet, av flere og nye næringer krever tidlig involvering og dialog for å finne gode helhetlige løsninger for alle. Det var felles budskap og enighet fra fiskeri og havministeren, energiministeren og Klima og miljøministeren. Med paralleller til havet og sameksistens som et fellesprosjekt, på linje med det pågående fotball-VM.
Derfor er forum for sameksistens viktig for å samle havnæringene i bredt og utveksle erfaringer, behov og forslag til løsninger.
Forsvaret tilstede
Senter for hav og Arktis løftet frem i presentasjonen av sin rapport "Samarbeid i norske havnæringer – en status om sameksistens i det blå", viktigheten av å inkludere forsvaret inn i forumet for å finne gode løsninger.
I år var Forsvarsdepartementet til stede og holdt to innlegg for å orientere om den nye sikkerhetspolitiske situasjonen i verden, og forsvaret sine økende behov for øvelser og aktivitet i tiden fremover. For å hensynta og tilrettelegge for best mulig sameksistens mellom økt forsvarsaktivitet og næringsvirksomhet i havet var det satt av 30 minutter til en panelsamtale for å utveksle erfaringer og behov fra næringens side.
Panelsamtale om hvordan skape god sameksistens mellom forsvar og havnæringene
Vebjørn Jacobsen Melum fra senter for hav og Arktis hadde gleden av å moderere panelet hvor representanter fra Offshore Norge, Fiskebåt, Kystrederiene, Norsk sjøoffiserforbund og LO fikk dele sine erfaringer og praksiser som skaper god sameksistens og hvilke av disse som kan overføres til sameksistens mellom næringsliv og forsvar fremover. Essensen som går igjen, er behovet for å opprette kommunikasjonskanaler hvor det er tidlignok involvering og gjensidig tillitt og nysgjerrighet. Her er det mye å lære av prosessen fra arbeidet med dreiebok for havvind.
Innlegg om rapport
Vebjørn Jacobsen Melum ved Senter for hav og Arktis fikk avslutte forumet med siste innlegg om hovedfunnene fra rapporten. Hvor han løftet frem at generelt har vi høy tillit og samarbeider godt i havnæringene. Vi må arbeide klokt og helhetlig for å bevare og videreutvikle god sameksistens fremover.
Rapporten trekker frem fire hovedområder som krever mer arbeid:
1) Et felles kunnskapsgrunnlag bestående av både erfaringsbasert og forskningsbasert viten, som det enes om, og er tillitt til.
2) Øke aktiviteten i tverrsektorielle møteplasser for å sikre tidlig dialog, og utveksling av kunnskap, erfaringer og planer. Spesielt viktig blir integrering av fremtidens klima i avgjørelser og planer for alle sektorer.
3) Skal vi evne å imøtekomme lokale, nasjonale og internasjonale forpliktelser må en mer konkret og håndfast oppfølging av strategidokumenter til. Parallelt må departementenes krav være forenelige med hverandre på et lokalt nivå.
4) Den nye sikkerhetspolitiske situasjonen stiller nye krav til sikkerhet og beredskap. La oss benytte oss av situasjonen til å finne løsninger, og øke samarbeidet på tvers så vi blir en felles front. Både kriser og fotball er samlende, la oss bruke muligheten vi har nå til å skape levende robuste kystsamfunn. Det skaper trygghet.